Ben je een leidinggevende en wil je dat je werknemers zo goed mogelijk presteren? Dan moet je waarschijnlijk een keer kritisch naar jezelf kijken, volgens dit artikel op Harvard Business Review.
Uit een onderzoek van adviesbureau Gartner onder 7.300 werknemers zijn er vier soorten leidinggevenden, staat in het artikel. De eerste is een verbindende manager. Volgens het onderzoek weet die manager dat hij waarschijnlijk niet de beste is in het coachen van werknemers en dat er andere mensen op de werkvloer zijn die dat veel beter kunnen.
Dan zijn er nog drie andere typen leidinggevenden: de docerende managers, die op basis van hun eigen kennis en ervaring leidinggeven. Helikoptermanagers, die continu feedback geven en coachen. En cheerleadermanagers, die zich niet zo veel bemoeien met de ontwikkeling van hun werknemers.
Uit de resultaten van het onderzoek blijkt dat werknemers die een verbindende manager hebben, zich drie keer vaker tot een goede presteerder ontwikkelden als werknemers die een van de drie andere leidinggevenden hebben.
Het onderzoek geeft leidinggevenden het advies om met het hele team over persoonlijke ontwikkeling te praten en om werknemers aan te moedigen elkaar te coachen.
Leren van je netwerk
In een blog op de website van Gartner is te lezen dat werknemers een verbindende manager kunnen herkennen aan de tijd die een leidinggevende neemt om jouw problemen en behoeften te begrijpen. Ook helpt de verbindende manager om werknemers zo veel mogelijk van hun contacten te leren, in plaats van dat hij ze alleen maar aanmoedigt om hun netwerk te vergroten.
Volgens een ander artikel op Harvard Business Review is het verstandig om als leidinggevenden ervaren werknemers koppelen aan de minder ervaren werknemers. De verstandhouding tussen de twee moet informeel zijn – als werkgever kun je dus best suggereren dat ze even ergens samen gaan lunchen of een biertje gaan drinken.
Daarnaast is het belangrijk dat de ervaren werknemer zijn ‘leerling’ niet alleen te hulp schiet bij acute problemen, maar ook tips geeft waarmee de nieuweling zich op de langere termijn kan ontwikkelen.
Kortom: als leidinggevende hoef je niet de enige binnen je bedrijf te zijn die tips of advies kan geven. Het is zelfs beter als je goed om je heen kijkt en anderen vindt die je werknemers net zo goed, of misschien zelfs beter kunnen helpen.